Trivsel – positiv psykologi

IMG_2857 IMG_2417

Hvad får os i trivsel og får os til, at blomstre?.

Psykologen Martin Seligman og grundlæggeren af den positive psykologi har via sin forskning set på, hvilke områder der er medvirkende til øget trivsel. Han har udviklet PERMA modellen, hvor P står for positive emotioner, E står for engagement, R står for relationer – de nære, M for mening og A for accomplishment/at lykkes med noget.

Positive følelser Jeg prøver ofte, at fokusere på det jeg synes er smukt og som gør mig glad. feks. bruger jeg naturen meget og nyder meget farverne og strukturerne som jeg også tidligere har nævnt på bloggen.  Det er også vigtigt for mig, at lave ting der giver mig glæde. Det kan være, nyde dejlig mad, kulturelle oplevelser, sportslige aktiviteter eller arbejde med kunsten. Jeg værdsætter meget den tid og de øjeblikke, som gør mig glad og sørger for, at opsøge ting og steder så de positive følelser hele tiden næres.

I Charlotte Mandrup’s  bog “Mindfulness i hverdagen” skriver hun dette så sandt.

Et liv hvor vi spiser uden at smage, lytter uden at høre efter, handler uden at vide det, elsker uden at mærke det er spild af liv.

 

 

Leave a comment